نکته ها و مفاهیم درسهایی از شیمی پایه
درباره وبلاگ


ارائه ی درسها وسئوالات امتحانات داخلی ونهایی و کنکور دانشگاههاو ازمایشهای جالب و مطالب مختلف دیگر

مدیر وبلاگ : عبداله جهانتاب

ولادت حضرت محمد(ص)؛ طلیعه رحمت الهی برشما مبارک باد

ولادت حضرت محمد(ص) طلیعه رحمت الهی است. آخرین پیامبر حق که در مسیر ابلاغ کلام وحی، انسان غرق در جهل و ظلمت را با آزادی و سعادت حقیقی آشنا ساخت و جهانی مملو از نیکی و راست کرداری را به روی او گشود و راهگشای بشر در دستیابی به سر منزل مقصود شد.

  آخرین فرستاده حق، حضرت محمد(ص) در 17 ربیع الاول سال 570 عام الفیل در مکه دیده به جهان گشودند و اینگونه جهانی را غرق شادی و سرور کردند. پدر پیامبر اکرم(ص)، عبدالله و مادر ایشان آمنه نام داشتند.

خاتم پیامبران(ص) دارای لقب هایی همچون «رسول الله، امین، مصطفی، خاتم النبیین، رسول اکرم، نبی الرحمه، سید المرسلین، رسول اعظم، طه و یس مشهور» بودند و کنیه ایشان، ابوالقاسم و ابوابراهیم است.

حضرت محمد(ص) در 25 سالگی با حضرت خدیجه(س) از بانوان ثروتمند و صاحب نام مکه ازدواج کردند، بانویی بزرگوار که پس آغاز رسالت رسول اکرم(ص) تمام ثروت خویش را در راه گسترش این دین آسمانی صرف کرد.

غار حرا مامن امن مناجات های حضرت محمد(ص) با پروردگار یکتای بی همتا بود و در نهایت در 27 رجب در این مکان جبرییل(ع) بر آن حضرت(ص) نازل شد و حجت خود را با این عنوان «بخوان! به نام پروردگارت که خلق کرد!» بر ایشان تمام کرد و اینگونه محمد امین(ص) را از طرف خدا به پیامبری مبعوث کرد.

عربستان در آن روزگار شرایط اجتماعی مساعدی نداشت و جامعه در خرافه پرستی، شرک، جهالت و بت پرستی غوطه ور بود، بدین منظور حضرت محمد(ص) نخست به دعوت پنهانی اسلام پرداختند و حضرت خدیجه(س) و حضرت علی(ع) نخستین افرادی به شمار می روند که به دین الهی ایمان آوردند. پس آن حضرت محمد(ص) با ایجاد زمینه برای دعوت عمومی، مردم را به اسلام دعوت کردند اما در این میان مشرکان و منافقان که منافع خود را در خطر می دیدند به مخالفت و کارشکنی پرداختند و مشکلات فراوانی را برای خاتم پیامبران و مسلمانان به وجود آوردند.

این عوامل سبب شد تا حضرت محمد(ص) به اذن پروردگار از مکه به مدینه مهاجرت کنند. رسول اکرم(ص) در سال هایی که در مدینه بودند به تقویت پایه های حکومت اسلام پرداختند و در نهایت با همبستگی مسلمانان در رمضان سال هشتم هجری به همراه جمعی از مسلمانان به مکه وارد شدند و آن شهر را فتح کردند.

سرانجام حضرت محمد(ص) در 28 صفر 11 هجری قمری در 63 سالگی در مدینه دیده از جهان فرو بستند و به دیدار حق شتافتند.

17 ربیع الاول سالروز ولادت حضرت محمد(ص) و ولادت امام صادق(ع) ششمین پیشوای شیعیان، روز اخلاق و مهرورزی نام گذاری شد تا بدین شکل با تاسی از راه و روش آن بزرگواران در جهت برخورداری از جامعه ای اخلاق محور حرکت کرد.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت سالروز میلاد حضرت محمد(ص) با حجت الاسلام «سید رضا اکرمی» رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری به گفت وگو پرداخته است.

حجت الاسلام اکرمی در پاسخ به این پرسش که متولیان سیاست گذاری های فرهنگی و رسانه چگونه می توانند بر اخلاق گرایی و مهرورزی افراد در جامعه تاثیر بگذارند، گفت: در چند ماهه اخیر پس از عمیق شدن بحران اقتصادی و ارز در جامعه واکنش های نامناسبی بروز کرد. متاسفانه جامعه اسلامی ما نسبت به سخت شدن معیشت و بحران اقتصادی، واکنش بسیار بدی از حیث اخلاقی داشت، بدین معنا که شاهد انواع احتکارها، گران فروشی ها، سرقت ها و بی اخلاقی ها بودیم.

رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری اظهار داشت: تاجران، کاسبان و افرادی که نبض بازار در دست آنها بود و همچنین تاثیر گذاران بر وضعیت ارز، بی‌توجه به فشار مضاعفی که بر گُرده مردم می آمد، تنها به فکر پر کردن جیب خود و کسب سود بیشتر بودند و به همین دلیل ارزاق و آذوقه مردم و همچنین دیگر اقلام مورد نیاز را از دسترس خارج کردند یا به چند برابر قیمت فروختند.

مردم نیز در این بی اخلاقی بی تقصیر نبودند، بسیاری از افراد بی توجه به منافع ملی، با خریدهای غیرضروری و انبار کردن کالاها و اقلام و تبدیل کردن دارایی های خود به سکه و دلار بر وضعیت ناهنجار موجود دامن زده و آب به آسیاب دشمن ریختند.

حجت الاسلام اکرمی به انواع دیگر بی اخلاقی ها در جامعه و کم رنگ شدن روحیه و رفتار مهرورزی نیز اشاره کرد و یادآور شد: وجود خودخواهی ها، بی رحمی ها، اصرار به زورگفتن هر فردی به زیردستان خود، عدم توجه به قوانین و اصول اجتماعی را از دیگر جلوه های بی مهری و بی اخلاقی اجتماعی به شمار می رود. متولیان فرهنگی و سیاست گذاران حوزه فرهنگ اجتماعی می بایست با اتخاذ رویکردی دلسوزانه و راهبردهای دینی و مذهبی به اشاعه اخلاق و ترویج رفتار مهرورزانه در جامعه اقدام کنند.

رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در راستای تحقق این هدف بر استفاده از ذخایر مذهبی در فرهنگ دینی تاکید کرد و عنوان داشت: اسلام، دینی اجتماعی است و حجم زیادی از آیات، روایات و سیره ائمه و پیامبران به آموزه های اجتماعی و تربیتی اختصاص دارد؛ بنابراین سیاست گذاران فرهنگی می توانند با استفاده از پتانسیل دین و کمک گرفتن از ابزارهای مدرن تبلیغاتی و آموزشی، فرهنگ و رفتار اجتماعی را هنجارسازی کنند.

وی با اشاره به سیره زندگی پیامبر اکرم خاطرنشان کرد: بررسی حیات فردی و اجتماعی ایشان در مکه و مدنیه، مصداق عینی اثرگذاری اخلاق مدارا، مهرورزی، صداقت و دیگر فضایل اخلاقی است. به دلیل مطلق بودن خوبی، مهرورزی و اخلاق مداری؛ قواعد و اصول اخلاقی که در اصلاح ناهنجاری های جامعه کاربردی است، اختصاص به زمان و جامعه ای خاصی ندارد.

پیامبر اکرم(ص) با مشکلات ویژه ای از حیث خشونت، نفاق و دورویی، خصومت و دشمنی روبرو بود اما با در پیش گرفتن اخلاق مدارا و مهربانی و آمیخته کردن آن با تدبیر و کیاست توانستند در مکه بر دشمنان خود فائق بیایند و در مدینه نیز موفق شدند ضمن برطرف کردن اختلافات، وحدت ایجاد کنند و تشکیل جامعه مدنی دهند. بدین گونه سیره و سنت چنین پیامبری می‌تواند در زمانه ما هم از طرف سیاستمداران و مردم الگو برداری شود.

رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری درباره پیامدهای بی توجهی به اخلاق و مدارا و مهرورزی در جامعه گفت: با نگاهی کوتاه به زوایای مختلف زندگی و اخلاق اجتماعی در جامعه به خوبی متوجه آسیب های فقدان مهرورزی از طرفی و نبود اخلاق مدنی از طرف دیگر می شویم. همدلی و مهربانی ضرورت زندگی جمعی است؛ به ویژه، در شرایطی که جامعه با انواع بحران ها و مشکلات جدی روبرو است، این ضرورت شدت می یابد. همان طور که پیامبر اکرم(ص) هم خود درباره انواع ناملایمتی ها و کینه توزی ها صبوری و مهربانی می کردند و هم پیروان خود را به این کار فرامی خوانند، ما نیز باید با تاسی از ایشان، همدلی با هم نوعان و کمک به آنان را در پیش بگیریم و از خودخواهی و منفعت طلبی دست برداریم.

حضرت محمد(ص) از عربستان عصر جاهلی، جامعه ای ساخت که قابلیت برپایی حکومت، قدرت قانون گذاری و امکان گسترش ایدئولوژی خود به سراسر جهان را پیدا کرد، بنابراین آموزه های سیره و سنت چنین فردی برای تمام ادوار یک جامعه اسلامی و غیر آن، عملی و کاربردی است.





نوع مطلب :
برچسب ها : شادباش،
لینک های مرتبط :
جمعه 2 آذر 1397 :: نویسنده : عبداله جهانتاب

الکتروشیمی [قسمت اول] (از شیمی دوازدهم) – واکنش های اکسایش کاهش

 

 الکتروشیمی [قسمت دوم] (از شیمی دوازدهم) – واکنش های اکسایش کاهش

 

 الکتروشیمی [قسمت سوم] (از شیمی دوازدهم) – واکنش های اکسایش کاهش

 

 الکتروشیمی [قسمت چهارم] (از شیمی دوازدهم) – واکنش های اکسایش کاهش

 

جزوه – الکتروشیمی (واکنش های اکسایش کاهش)


برچسب‌ها: الکتروشیمی




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

چند پرسش و پاسخ از شیمی سوم دبیرستان (آزمون 2 آذر)


چند پرسش و پاسخ از شیمی سوم دبیرستان (آزمون 2 آذر)

چند پرسش و پاسخ از شیمی سوم دبیرستان (آزمون 2 آذر)

چند پرسش و پاسخ از شیمی سوم دبیرستان (آزمون 2 آذر)

چند پرسش و پاسخ از شیمی سوم دبیرستان (آزمون 2 آذر)

چند پرسش و پاسخ از شیمی سوم دبیرستان (آزمون 2 آذر)

چند پرسش و پاسخ از شیمی سوم دبیرستان (آزمون 2 آذر)

چند پرسش و پاسخ از شیمی سوم دبیرستان (آزمون 2 آذر)

چند پرسش و پاسخ از شیمی سوم دبیرستان (آزمون 2 آذر)

چند پرسش و پاسخ از شیمی سوم دبیرستان (آزمون 2 آذر)

چند پرسش و پاسخ از شیمی سوم دبیرستان (آزمون 2 آذر)

چند پرسش و پاسخ از شیمی سوم دبیرستان (آزمون 2 آذر)

چند پرسش و پاسخ از شیمی سوم دبیرستان (آزمون 2 آذر)

تهیه شده توسط : محمد سنجری





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


( کل صفحات : 4 )    1   2   3   4